Výchovné cíle
Kognitivní: znalost, pochopení, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení
Afektivní: přijetí, reakce, zpracování, organizace, charakteristika
Motorické: napodobení, manipulace, přesnost, struktura, přirozenost
Cílová kategorie (úroveň osvojení)
Základní cíle a cílové kategorie vychází z Bloomovy taxonomie, která definuje strukturu vzdělávacích
cílů ve vztahu k úrovni myšlenkových procesů žáků. Jednotlivé skupiny cílů jsou uspořádány tak,
aby navazovaly od nejjednodušších ke složitějším a komplexnějším. Tyto cíle a tím i myšlenkové operace
jsou podmíněny zvládnutím předchozích úrovní – tzn. že se vzájemně podmiňují. Pokud žák nezvládne jednu úroveň,
obvykle má problémy při dosahování úrovní dalších.
Celkem můžeme definovat šest úrovní osvojení učiva, které jsou charakterizovány níže.
Hodnocení: Žák obhajuje svá pozorování a získané výsledky, srovnává je s teorií, kritic
ky zhodnotí získané schopnosti a dovednosti, uvede klady a zápory práce s materiálem.
Syntéza: Žák klasifikuje motory a paliva, kom¬bi¬nu¬je všechny získané poznatky a vytváří závěry.
Analýza: Žák dokáže správně rozebrat informace a vybere si to nejdůležitější, je schopen rozlišovat,
specifikovat jednotlivá paliva a typy motorů.
Aplikace: Žák efektivně využívá získané údaje a poznatky, rozpozná jednotlivá paliva a typy motorů,
demonstruje získané vědomosti a dovednosti při pokusu nebo ukázce, správně nakreslí náčrtek, uvede vztah
mezi použitým materiálem, vysvětlí využitelnost jednotlivých paliv, žák správně popíše vznik a zpracování
jednotlivých paliv.
Porozumění: Žák správně interpretuje a formuluje své znalosti, správně popíše obrázek a jeho části,
opraví chybné informace, efektivně vysvětlí dané téma.
Znalost: Žák správně definuje pojem palivo, výhřevnost, motor, popíše složení jednotlivých paliv a
strukturu jednotlivých motorů, žák vyjmenuje nejvýznamnější státy na základě těžby paliv, žák z chemického
hlediska popíše jednotlivá paliva.